صفحه اصلي > اخبار 
اخبار > مراحل دریافت مدرک علمي سطح 3 و 4


 

قابل توجه متقاضیان محترم؛

مراحل دریافت مدرک علمي سطح 3 و 4

ثبت نام، پیشنهاد موضوع و اساتید راهنما و مشاور، تهیه طرح رساله، تدوین رساله، برگزاری جلسه دفاعیه و صدور مدرک

مراحل دریافت مدرک علمي سطح 3 و 4
تاریخ: چهارشنبه ١٨ بهمن ١٣٩١  /  ساعت: ١٣:٢٠  /  تعداد بازدید: 101102  /  گروه: اخبارمدارج مراحل دریافت مدرک علمي سطح 3 و 4قابل توجه متقاضیان محترم؛ پرینت مطلب
 

توجه:

1) پیشنهاد می شود متقاضیان محترم، فرم های مربوط به هرکدام از مراحل ذیل را دانلود نموده و اطلاعات درخواستی را درون هرکدام تایپ کرده و نسخه چاپ شده را به مدارج علمی تحویل دهند. طلاب محترم شهرستانی می توانند فرم های تکمیل شده را از طریق آدرس الکترونیکی (که ذیل همین مطلب آمده)، به مدارج علمی ارسال نمایند.

2) همواره یک نسخه از فرم های تکمیل و ارائه شده به مدارج علمی را نزد خود نگهدارید.

3) از آنجاکه هرگونه اطلاع رسانی از سوی مدارج علمی به متقاضیان، صرفاً از طریق شماره تلفن های موجود در پرونده آنان صورت می گیرد، لذا لازم است در صورت تغییر، شماره جدید به مدارج علمی اطلاع داده شود، درغیر اینصورت مدارج علمی هیچگونه مسئولیتی را در قبال تأخیر در اطلاع رسانی نخواهد پذیرفت.


آدرس پستی مدارج علمی و شماره تلفن

1) طلاب مرکز مدیریت استان قم:

(منظور، آن دسته از طلابی است که در قسمت بالای برگه ارزیابی، محل تحصیل آنان، حوزه علمیه قم یا یکی از مدارس استان قم ذکر شده باشد)

     آدرس: قم ـ ساختمان اداری دارالشفاء ـ طبقه اول

         » دفتر مدیر مدارک علمی:                37740356-025

         » پاسخ به مراجعات سطح 3 و 4:       37740971-025 داخلی 128

2) طلاب شهرستانی:

     آدرس: قم ـ انتهای 45 متری شهید صدوقی ـ خیابان 20 متری حضرت ابوالفضل(ع) ـ فاز 3 مجتمع شهید صدوقی ـ طبقه همکف

         » دفتر مدیر مدارج علمی:                32926462-025

         » پاسخ به مراجعات سطح 3 و 4:      32940129-025

     


 مرحله اول ـ ثبت نام 

طلاب محترم واجد شرایط ذیل با در دست داشتن مدارک لازم، می توانند ضمن مراجعه به مدارج علمی، جهت تدوین رساله علمی و دریافت مدرک سطح سه یا چهار ثبت نام نمایند.

شرایط لازم:

الف ـ تکمیل دروس کتبی و شفاهی پایه 10 (با معدل 14 به بالا)

ب ـ تلبّس دائم به لباس مقدس روحانیت

     * طلاب محترمی که دارای عذر موجّهی برای عدم تلبّس خود هستند، می توانند با مراجعه به «کمیسیون خاص» (واقع در ساختمان دارالشفاء) و اخذ مجوّز لازم، از این شرط معاف شوند.

ج ـ احراز صلاحیت های اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و عقیدتی (توسط معاونت آمار و بررسی)

مدارک لازم:

1) برگه ارزیابی تحصیلی جدید (مبنی بر اتمام دروس کتبی و شفاهی پایه 10 و تکمیل سطح سه) با مُهر و امضاء مسئول ارزیابی

2) فتوکپی شناسنامه و کارت ملی

3) کپی کارت معافیت تحصیلی تمدیدشده یا پایان خدمت

4) دو قطعه عکس معمّم جدید رنگی 4×3 با زمینه سفید

5) تکمیل «فرم ثبت نام»  

               جهت دانلود نسخه Pdf این فرم، اینجا را کلیک کنید

               جهت دانلود نسخه Word این فرم، اینجا را کلیک کنید

6) تکمیل «فرم اطلاعات فردی (استعلام از مرکز امور صیانتی)»

               جهت دانلود نسخه pdf این فرم، اینجا را کلیک کنید

               جهت دانلود نسخه Word این فرم، اینجا را کلیک کنید

7) فارغ التحصیلان رشته های تخصصی: معرفی نامه و ریزنمرات دوره تخصصی از مرکز مربوطه

متقاضیان مدرک سطح 4، علاوه بر داشتن مدرک سطح 3 و ارائه موارد فوق، لازم است مصاحبه های درس خارج را بطور کامل انجام داده باشند و در ارزیابی آنان، 4 مصاحبه فقه و 4 مصاحبه اصول ثبت شده باشد (با معدل کل 14 به بالا). برای فارغ التحصیلان سطح 4 مراکز تخصصی، 2 مصاحبه فقه و 2 مصاحبه اصول کفایت می کند.

* ثبت نام به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکانپذیر می باشد. در روش غیرحضوری، عزیزان می توانند پس از دانلود فرم های مورد نیاز، آنها را تکمیل و به همراه سایر مدارک لازم از طریق پست و یا ایمیل ارسال نمایند.

زمان مراجعه جهت ثبت‌نام حضوری:          شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7 الي 14   /   پنجشنبه از ساعت 7 الی 13


 مرحله دوم ـ پیشنهاد موضوع و اساتید راهنما و مشاور 

پس از ثبت نام و تشکیل پرونده، فرم های پیشنهاد موضوع و پیشنهاد اساتید راهنما و مشاور در اختیار متقاضی قرار می گیرد. متقاضی از زمان دریافت این فرم ها 40 روز مهلت دارد آنها را تکمیل نموده و به مدارج علمی تحویل دهد، درغیر اینصورت ثبت نام وی کأن لم یکن تلقی می شود.

متقاضیان صرفا مجاز به پیشنهاد موضوع در یکی از رشته های: اصول فقه، فقه عبادات، فقه معاملات یا تبلیغ و معارف می باشند مگر فارغ التحصیلان مراکز تخصصی (زیرنظر مرکز مدیریت) که علاوه بر رشته های فوق، مجاز به پیشنهاد موضوع در رشته تخصصی خود نیز می باشند.

کسانی که دارای حداقل پنج سال سابقه تحقیق و پژوهش در یکی از رشته های تخصصی باشند، با ارائه سوابق پژوهشی خود، مجاز به انتخاب موضوع در آن رشته می باشند (این امر، مشروط به تایید سوابق پژوهشی متقاضی در کمیته تخصصی مربوطه می باشد) ولیکن در مدرک صادرشده برای آنان، عنوان رشته عمومی ذکر می شود نه تخصصی.

متقاضیان مجاز نیستند موضوعات اخذ شده توسط طلاب دیگر را پیشنهاد دهند و موضوع پیشنهادی آنان باید موضوعی غیر از این موضوعات باشد.

(جهت مشاهده موضوعات اخذ شده مربوط به هر رشته، اینجا را کلیک کنید)

متقاضی باید موضوع یا موضوعات خود را در فرم مربوطه و با توجه به سطح (3 یا 4) و رشته مدنظر خود وارد نماید. متقاضی می تواند در فرم پیشنهاد موضوع، دو عنوان پیشنهاد دهد که عناوین پیشنهادی هردو باید در یک رشته باشد (مثلا هردو اصولی باشد یا فقهی یا حقوقی یا تفسیری و...). همچنین موضوع یا موضوعات باید بطور جامع و گویا و در کمتر از 10 کلمه و بصورت جمله خبری بیان شود.

(جهت دانلود، نمونه فرم های پیشنهاد موضوع اینجا را کلیک کنید)

متقاضیان محترم، موضوع یا موضوعات پیشنهادی خود را ابتدا با اساتید راهنما و مشاور مدنظر خود درمیان بگذارند و در صورت مساعدبودن نظر آنان، موضوعات را در فرم مربوطه ثبت کرده و به امضاء اساتید برسانند.


متقاضی همزمان با پیشنهاد موضوع، باید با توجه به موضوع رساله (فقهی، اصولی و...)، اساتید راهنما و مشاور متناسب با آن موضوع را نیز انتخاب و پس از تماس و اعلام آمادگی آنها، مشخصات آنان را در فرم پیشنهاد استاد راهنما یا مشاور ثبت و به مدارج علمی تحویل دهد.

(جهت دانلود نمونه فرم های پیشنهاد اساتید راهنما و مشاور اینجا را کلیک کنید)

پیشنهاد می شود اساتید راهنما و مشاور از لیست اساتید مصوّب انتخاب شود، چراکه سوابق و صلاحیت علمی این اساتید، قبلا توسط کمیته های تخصصی بررسی و مورد تایید قرار گرفته است. ولیکن متقاضیان مجازند اساتیدی خارج از این لیست را نیز پیشنهاد دهند که صلاحیت علمی آنان باید با ارائه مدارک و سوابق علمی (تدریس، پژوهش و...) به تایید کمیته های تخصصی برسد و این کار ممکن است زمان بیشتری را در روال بررسی پرونده به خود اختصاص دهد.

(جهت مشاهده لیست اساتید مصوب به تفکیک رشته،اینجا را کلیک کنید)

در صورتی موضوعات یا اساتید پیشنهادی، مورد تصویب کمیته تخصصی مربوطه قرار نگیرد، به متقاضی مجددا مهلت 40 روزه ای برای پیشنهاد موضوع یا اساتید جدید داده می شود.

پس از تایید اساتید راهنما و مشاور توسط کمیته تخصصی، نویسنده باید فرم های زیر را دریافت و پس از تکمیل توسط اساتید تأیید شده، به مدارج علمی ارائه دهد:

1) «قرارداد استاد راهنما»

               جهت دانلود نسخه Pdf این فرم، اینجا را کلیک کنید

               جهت دانلود نسخه Word این فرم، اینجا را کلیک کنید

2) «قرارداد استاد مشاور»

               جهت دانلود نسخه Pdf این فرم، اینجا را کلیک کنید

               جهت دانلود نسخه Word این فرم، اینجا را کلیک کنید

*

شرایط اساتید راهنما و مشاور:

اساتید راهنما و مشاور باید از میان اساتیدی انتخاب شوند که دارای مدرک سطح چهار حوزه یا دکترای دانشگاهی باشند و علاوه بر آشنایی با روش تحقیق، توانایی هدایت و راهنمایی در تدوین رساله، حداقل دارای يکي از شرايط ذیل نیز باشند:

الف) حداقل پنج سال سابقه تدريس در سطح سه متناسب با رشته مربوطه
ب) حداقل پنج‌ سال سابقه تحقيق در رشته مربوطه
ج) حداقل سه تأليف در رشته مربوطه
د) سابقه راهنمايی يا مشاور پايان نامه ‌در مراکز حوزوي يا دانشگاهی در رشته مربوطه

احراز شرايط فوق برعهده کميته هاي تخصصي می باشد.

ضمنا هر استاد راهنما نمی تواند در آنِ واحد، بیش از 5 رساله و هر استاد مشاور بیش از 7 رساله را بپذیرد.

وظایف استاد راهنما عبارت است از: راهنمایی و هدایت نویسنده در انتخاب موضوع، تهیه طرح رساله، معرفی منابع و مآخذ، ساختار و نظم منطقی رساله، شرکت در جلسه دفاعیه و راهنمایی مجدد نویسنده در صورت نیاز رساله به اصلاح بعد از جلسه دفاعیه.

وظایف استاد مشاور نیز عبارت است از: همکاری با استاد راهنما در موارد فوق.

 *

کمیته های تخصصی، ساختار و شرح وظایف:

در رأس هرکدام از رشته های علمی، کمیته ای متشکل از پنج نفر از اساتید مبرّز آن رشته حضور دارند.

برخی وظایف این کمیته ها عبارت است از:

ـ بررسی موضوعات پیشنهادی متقاضیان از لحاظ تکراری بودن یا نبودن، تناسب موضوع با سطح مربوطه (3 یا 4)، قابلیت تدوین رساله و...

ـ بررسی صلاحیت علمی اساتید راهنما و مشاور پیشنهادی متقاضیان

ـ بررسی طرح رساله علمی تنظیم شده از سوی متقاضیان


 مرحله سوم ـ تهیه طرح رساله 

نظر کمیته درخصوص تأیید یا رد موضوع و اساتید پیشنهادی توسط مدارج علمی به اطلاع نویسنده رسانده می شود؛ در صورت تصویب موضوع و اساتید، متقاضی موظف است ظرف مدت 90 روز از تاریخ تصویب موضوع و ابلاغ آن از سوی مدارج علمی، «طرح رساله علمی» را با هدایت و راهنمایی اساتید راهنما و مشاور تکمیل و پس از اخذ نظر و امضاء آنان، به مدارج علمی ارائه نماید.

               جهت دانلود نسخه Pdf فرم طرح، اینجا را کلیک کنید

               جهت دانلود نسخه Word فرم طرح، اینجا را کلیک کنید

بهتر آن است که فرم طرح رساله علمی، دانلود شود و نسخه تایپ شده و چاپی آن به مدارج علمی تحویل گردد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص «نحوه تکمیل فرم طرح رساله علمی» اینجا را کلیک کنید!


 مرحله چهارم ـ تدوین رساله 

پس از بررسی طرح رساله علمی از سوی کمیته مربوطه و تایید آن، عملاً مرحله تدوین رساله علمی آغاز می شود.

جهت مشاهده «دستور العمل تدوین رساله علمی» اینجا را کلیک کنید!

* متقاضیان جهت استفاده از کتابخانه های عمومی و مراکز تحقیقاتی، علمی و پژوهشی، می توانند با مراجعه به مدارج علمی، معرفی نامه دریافت کنند.

متقاضیان موظفند هر پنج ماه یکبار، گزارشی از میزان پیشرفت رساله خود را در برگه «گزارش پیشرفت رساله علمی» (دانلود نسخه Pdf / دانلود نسخه Word) ثبت نموده و پس از اخذ امضاء از اساتید راهنما و مشاور، به مدارج علمی تحویل دهند.

رساله پس از اتمام بايد به تأييد اساتيد راهنما و مشاور برسد و «فرم تأییدیه اساتید راهنما و مشاور جهت برگزاری جلسه دفاعیه» (دانلود نسخه Pdf / دانلود نسخه Word) که نشان دهنده آمادگي رساله براي دفاع مي‌باشد، توسط آنان امضاء و تحويل واحد رساله‌ها گردد.


 مرحله پنجم ـ جلسه دفاعیه 

رساله تدوین شده، جهت تعیین داوری به کمیته تخصصی مربوطه ارسال می شود و پس از بررسی رساله توسط داور تعیین شده، در صورت مثبت بودن نظر داور نسبت به رساله، ضمن هماهنگی با اساتید راهنما، مشاور، داور و نویسنده، زمان بندی جهت تشکیل جلسه دفاعیه توسط واحد رساله های علمی انجام می گیرد.

بررسي نهايي رساله در جلسه دفاعيه و توسط هيأت داوران متشکل از: اساتید راهنما، مشاور و داور صورت مي گيرد. نماينده مديريت مدارک علمي نیز به عنوان دبیر در جلسه حضور می یابد.

*

فرايند برگزاري جلسه دفاعيه بدین صورت مي باشد که ابتدا نويسنده رساله، پيرامون مطالب مطروحه در رساله خود گزارشی ارائه مي دهد، سپس داور یا داوران به اظهارنظر در مورد رساله می پردازند، پس از آن نويسنده و اساتید راهنما و مشاور، از مطالب مطروحه در رساله دفاع مي کنند. در پایان هيأت داوران (اساتید راهنما، مشاور و داور)، هرکدام نمره ای را به رساله اختصاص می دهند که نمره نهایی از میانگین نمرات اعطایی آنان بدست می آید.

در صورتي که هيأت داوران، اعطاء نمره قبولی را منوط به انجام اصلاحاتی در رساله بدانند، نویسنده موظف است اصلاحات مورد نظر را با هدایت و راهنمایی اساتید راهنما و مشاور در رساله اعمال نموده و پس از کسب تاییدیه و امضاء آنان، جهت تأييد هيأت داوران به مدارج علمی تحویل دهد.

درخصوص رساله های سطح چهار، درصورت تشخیص هیأت داوران، جلسه پیش دفاع تشکیل می شود.

 

نمره بدست آمده از جلسه دفاعیه جهت ثبت در مدرک، باید تبدیل به درجه شود، بدین صورت:

الف) نمره 18 و بالاتر = عالي

ب) نمره 16 تا 17.99 = خوب

ج) نمره 14 تا 15.99 = قبول

د) نمره کمتر از 14 = مردود

*

پس از قبولی در جلسه دفاعیه، نویسنده موظف است موارد ذیل را تهیه و به واحد رساله های علمی تحویل دهد:

1) دو نسخه از رساله (با آخرین اصلاحات) صحافی شده با جلد گالینگور (سطح 3 با جلد سبزرنگ و سطح 4 با جلد آبی رنگ)

2) «چکیده رساله علمی» (دانلود نسخه Pdf / دانلود نسخه Word) (در یک برگه و براساس دستورالعمل مربوط به آن)

3) یک مقاله علمی از رساله درحد 10 الی 15 صفحه (براساس دستورالعمل مربوط به آن)

4) یک حلقه DVD حاوی: نسخه تایپی رساله، چکیده رساله و مقاله علمی تهیه شده

در صورت کسب درجه مردودی در جلسه دفاعیه، نویسنده می تواند همان موضوع یا موضوع دیگری را مجددا به کمیته تخصصی مربوطه پیشنهاد دهد. ادامه کار بر روی همان موضوع قبلی و تکمیل آن یا تدوین رساله با موضوعی جدید، بستگی به نظر کمیته تخصصی دارد.


 مرحله ششم ـ صدور مدرک 

پس از کسب نمره قبولی در جلسه دفاع و ارائه دو نسخه از رساله صحافی شده و DVD آن، پرونده متقاضی جهت صدور مدرک به واحد مربوطه ارجاع داده می شود.

مدارک سطح یک تا چهار حوزه براساس مصوبه 313 شورای عالی حوزه های علمیه صادر می شود و براساس «مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی»، از کلیه مزایای علمی و استخدامی دوره های همتراز دانشگاهی برخوردار می باشد به این شرح: سطح یک (کاردانی)، سطح دو (کارشناسی)، سطح سه (کارشناسی ارشد) و سطح چهار (دکتری).

این مدارک با امضاء معاونت محترم آموزش و مدیر محترم حوزه های علمیه رسمیت می یابد.

 

در مدارک سطح 3 و 4 علاوه بر مشخصات فردی متقاضی، چند گزینه دیگر نیز ثبت می شود:

1) رشته تحصیلی (برای دانش آموختگان مراکز تخصّصي، نام رشته تخصّصي مربوطه و برای سایرین، فقه و اصول درج مي شود)

2) سال دفاع از رساله علمی

3) درجه اخذشده در جلسه دفاعیه (عالی، خوب یا قبولی)

*

تذکر:

متقاضیان محترم، موظفند در هر مرحله ای از تدوین رساله بخصوص تا قبل از صدور مدرک، هرگونه تغییری در برگه ارزیابی تحصیلی (شامل: معدل، تاریخ اتمام سطح، رشته تحصیلی و...) و نیز تغییرات اعمال شده در شناسنامه خود را در اولین فرصت به مدارج علمی اطلاع دهند در غیر این صورت، مدرک براساس اطلاعات موجود در پرونده صادر می شود.

 




آدرس ایمیل مدارج علمی (مجتمع شهید صدوقی):      MADAREJ@Ismc.ir

 





najah
soal sound
asatid software
moshaver
subject